Pirateria și muzica electronică [editorial]
Toate casele de discuri și toți artiștii care produc muzică se plâng constant de încălcarea drepturilor de autor la nivel internațional. În ciuda volumului impresionant de materiale copiate care produc mari găuri negre în bugetele celor interesați, ar putea pirateria să fie o salvare mai mult decât un blestem?
Să luăm următorul scenariu:
O persoană intră pe beatport.com pentru a se informa asupra ultimelor lansări dintr-o anumită sferă muzicală. El găsește 2-3 piese care i se par interesante, însă player-ul de pe acest site îi oferă prea puțin din piesă pentru a fi convins să cumpere. Personajul nostru va prefera să-și caute o variantă completă a piesei, o analizează și apoi, în puține cazuri, o va cumpăra pe cea originală din respect și suport pentru producător.
În sfera muzicii electronice, volumul la care se produce muzică este copleșitor pentru multă lume și e aproape imposibil să verifici ce lansări au fost făcute zi de zi. De aceea sunt importante recomandările, într-o formă sau alta. Una dintre aceste forme de recomandări este, evident, transmiterea pieselor întregi printr-un mediu sau altul. Pentru o casă de discuri mare este un dezastru ca piesele lor să zboare neîngrădit pe internet, în ciuda faptului că vânzările depășesc cu mult pierderile. Pentru casele de discuri mici însă, faptul că o piesă zboară de la om la om este o promovare mai bună decât o mulțime de bannere bine-poziționate. Asta pentru că cei care dau click pe bannere probabil nici nu vor asculta producția, pe când cei care o descarcă ilegal o vor asculta cel puțin o dată.
Vrem să spunem că pirateria în muzica electronică este importantă atât pentru promovarea artiștiilor cât și pentru casele de discuri. Altfel ar fi destul de greu pentru multe noi producții să ajungă pe piață, fără recomandarea potrivită sau modalități de a asculta ce a produs artistul, înainte de a cumpăra.
Este admirabilă soluția oferită de cei de la Kompakt.fm și cei de la whatpeopleplay.com, ba chiar și cei de la junodownload.com, care pun la dispoziția publicului modalități de a asculta piesele în orice moment dorește cumpărătorul, însă aceste schimbări trebuie făcute în toate mazgazinele on-line, iar asta va mai dura. Totuși soluția oferită de exemplele de mai sus nu este suficientă pentru că nu au chiar așa de multe piesele în bazele lor de date. Ceva mai complet decât acestea este Youtube, care a ajuns în ultima vreme furnizorulul de muzică al multor cluburi, baruri și dj-i. Însă muzica existentă pe acesta are o calitate slabă, ceea ce nu dăunează doar vânzărilor, ci și imaginii cluburilor, care ajung să pună muzică de proastă calitate, tehnic vorbind.
Și atunci, o să ajungem la un moment în care o să fie eradicată pirateria din perspectiva muzicii electronice?
Probabil nu în curând, pentru că în circumstanțele actuale, pirateria este încurajată atât de magazine, care nu sunt suficient de flexibile, cât și de artiști, a căror volum producții este covârșitor. Însă cea mai bună șansă de a scăpa de piraterie ar fi un serviciu online, care să-ți dea posibilitatea de a-ți asculta muzica de oriunde, la calitate bună, contra unei sume direct proporțională cu mărimea libăriei personale de muzică. Până la asta însă, trebuie să se schimbe învechitul mp3.