Căi de urmat pentru un dj

Ești dj și vrei să ajungi cunoscut, dar competiția pare foarte mare pe o scenă foarte mică ca public. Ce poți face tu ca dj pentru a te promova cât mai bine și să începi să faci bani din ceea ce-ți place. După mulți ani urmărind trenduri și artiști ne-am hotărât să începem să fim mai activi pe partea educațională a muzicii.

Scena muzicii electronice abundă la noi de dj mediocri, care nu reușesc să depășească nicicum un anumit nivel al popularității. Asta se vede în special în topuri sau concursuri (awards) unde mulți dj apar la categoria de „newcomers” ani la rând. Ar trebui ca fiecare să facă ceva pentru a depăși acest nivel, însă orice acțiune pe care o iau nu-i duce prea departe pentru că, în majoritatea cazurilor, lumea se limitează la a copia o rețetă a succesului aplicată în afara țării, uitând că, de fapt, realitatea mioritică este cu totul alta. Dacă în afara țării poți deveni faimos punând muzică pe la evenimente, la noi nu este suficient așa ceva, iar dj-ii trebuie să facă ceva mai mult.

Este de neconceput un dj de succes care nu produce muzică.

Așadar, dacă vrei succes trebuie să fi dispus să renunți la multe nopți de distracție pentru a sta în studio și a munci. Nu e nevoie de multă aparatură, precum de-a lungul timpului ne-au demonstrat mulți artiști, printre care și Mihai Popoviciu, însă e nevoie de multă muncă, perseverență și originalitate. Sunt artiști care preferă să-și preînregistreze toate sunetele, prelucrându-le apoi până devin de nerecunoscut, înainte de a le transpune într-o piesă. Sunt multe tehnici care nu se învață ușor și care, desigur, mănâncă mult, foarte mult timp, dar care, odată învățate, devin folositoare.

De la bun început trebuie să renunți la ideea că devii faimos peste noapte.

Nu e suficient nici să produci fără să ai o țintă. Trebuie să-ți faci un plan bine gândit, care să corespundă capacității tale creative și capacității de efort. După cum zice Sasha într-un video: poți să lansezi foarte multe discuri într-un anumit timp, spamând un pic piața cu numele tău și speri ca cineva să observe că faci ceva sau poți să lansezi muzică mai puțină dar foarte comercială, iar după ce ai fost observat să te apuci să faci ce-ți place. Indiferent ce cale alegi trebuie să ții minte să faci muzica ta, proprie, care să te caracterizeze.

Sunetele sunt cartea de vizită a unui dj și fiecare trebuie să aibă alte date de contact pe cartea de vizită.

90% din seturile pe care le primim e muzică de duzină. Se ascultă riki-tiki-tek și acel autor s-a gândit că e suficient să aleagă câteva piese pe care le găsește mai bune și să le pună într-un set. Nu e suficient. Fie că e vorba de o piesă, fie că e vorba de un set, muzica trebuie să spună o poveste, să aibă o temă și să transmită ceva propriu autorului și mai mult, e nevoie de consecvență pentru că publicul nu-ți prinde ideile dintr-o scurtă întâlnire. Altfel sunt doar niște sunete în coșul enorm de gunoi al internetului.

Dacă faci suficient de mult timp o treabă cu care ajungi să te identifici, lumea o să te recunoscă. Trebuie să fi ușor recognoscibil.

Pe lângă asta, e nevoie să te educi, să îți cunoști cât mai bine domeniul în care te miști. Spre exemplu, la o petrecere la care invitat era Dj Sneak, un tânăr dj a venit pentru a-l auzi pe invitat pentru că a văzut pe youtube că acesta e prieten cu Richie Hawtin. Credibilitatea e o marfă foarte scumpă în acest domeniu și e foarte greu de câștigat, dar care, o dată câștigată, se poate pierde într-o clipă.

Despre asta, într-un alt articol.