Digital versus oameni

Digital versus oameni

Dacă pronunți în preajma unor persoane din industrie fraza „Digitalul e mai bun decât orice analog” s-ar putea să te trezești cu viața în pericol. Să încercăm totuși o discuție constructivă pe acest subiect.

Noi suntem mari fani ai sunetelor analog și ai vinilurilor, însă adevărul e că este foarte incomod pentru un dj să care kilograme întregi de discuri după el, uneori chiar în călătorii lungi. Publicul nu mai e interesat de tehnica artistului și pentru mulți contează doar piesele pe care le aud.

Portabilitate

Marele avantaj al digitalului: este foarte ușor de manipulat și de transportat. Dacă ai o arhivă electronică devine foarte ușor să cari zeci de mii de piese după tine, iar volumul ocupat este neglijabil. Mai mult, tabletele digitale apărute dau posibilitatea artiștiștilor de a folosi, în loc de greoaiele clape sau sintetizatoare, aplicații care simulează multe dintre vechile aparate. Sute de kilograme de aparatură se pot folosi acum printr-un singur aparat, o dovadă în plus a portabilității tehnologiei.

Oamenii sunt, în esență, copii.

Motivul pentru care aparatele și muzica digitală sunt contestate este lipsa unor oameni care să le folosească cu cap. Oamenii sunt mai dornici să-și arate noile jucării decât să încerce să facă muzică frumoasă. Urmăriți-l, de exemplu, pe James Zabiela în clipul de mai jos și veți ajunge la aceeași concluzie.

Limitări

O altă problemă ar fi faptul că deși oamenii îmbrățișează noile aparate prea puțini sunt cei care înțeleg cu adevărat la ce sunt bune. Exemplul clasic este cel al programului Traktor pe care l-au adoptat foarte mulți adepți ai vinilurilor. Chiar dacă au trecut pe ceva mult mai bun, din punct de vedere al posibilităților tehnice, îl folosesc ca pe vechile lor scule. Data viitoare când mergeți la o petrecere, încercați să urmăriți ce face un dj pe ecranul laptopului. Vă garantăm că o să vedeți că va lucra doar pe două canale și va pune piesă după piesă, același mod de lucru ca și cu vinilurile, singura diferență e că se joacă mai mult cu efectele de pe mixer. Deși un program de mixat îți dă posiblitatea să mixezi simultan de pe mai mult de 4 canale și te lasă să samplezi și să alegi bucăți din atât de multe piese, foarte puțini dj se folosesc de aceste posibilități.

E foarte trist.

Acest lucru face ca digitalul să fie desconsiderat și subevaluat. Este uimitor cum un program poate oferi atâtea posibilități și cum nimănui nu-i pasă. Logic vorbind, datorită posibilităților tehnice pe care le oferă modul digital de lucru, seturile în care doar se înșiră piese trebuiau să fi devenit deja o raritate, pentru că, până la urmă, piesă după piesă puneai când erai constrâns să faci asta din cauza limitărilor tehnologice: două platane și un mixer. Dacă ești un dj care lucrează pe laptop ai tot studioul la tine în pupitru, dar nimeni nu se folosește de el. Un set trebuie să fie cât mai personal celui care-l alcătuiește, iar originalitatea nu rezultă doar din alăturarea unor piese.

Concluzia pe care vrem s-o tragem este una simplă. Oricât de departe va ajunge tehnologia ea nu va fi niciodată mai presus decât cel care o folosește. Până la urmă nu contează dacă preferi scule digitale sau analog, contează ce ști să faci cu ele.