The Freestylers la Delahoya 2011

Ediția 2011 a festivalului Delahoya readuce în prim-plan muzica break-beat și nu oricum ci printr-o prestatie de excepție a unui nume de prim rang în lume: The Freestylers. Cei 2 Freestylers vor acționa 4 turn-tables și 2 mixere live într-un show cel putin exploziv pe scena Delahoya. Iată și câteva date despre aceste legende muzicale:

Zguduind cluburile și petrecerile de peste zece ani astăzi, The Freestylers este încă unul dintre cele mai interesante nume de pe scena muzicală dance. De-a lungul anilor au avut hit-uri în Top 20, au fost capul de afiș la multe festivale majore, au vândut peste jumătate de milion de albume, au întreprins un turneu prin SUA pentru a-l susține pe Lenny Kravitz fiind în același timp și prima trupa care a apărut cu muzica electronica live în cadrul emisiunii legendare de la BBC TV „Top of the Pops”.

Aston Harvey și Matt Cantor abordau două stiluri diferite de muzică atunci când s-au întâlnit în Londra anilor ’90. Aston, un uber-inginer care a activat ca jumătate a proiectului de hardcore breakbeat „Blapps Posse” și s-a ocupat de crearea unor piese precum „Buss`it” și „Don`t Hold Back” – înainte de a se apuca de Definition of Sound, Rebel MC și Dj Rap. Matt Cantor, între timp, a înregistrat cu Andy Gardner de la Plump Dj`s sub pseudonimele Cut`N`Paste și Strike pentru renumita casă de discuri Freskanova, combinația dintre cei doi anunțăndu-se a fi letala.
Descoperind o dragoste reciprocă pentru hip-hop și electro, Mat si Aston au început să producă muzică împreună. Primul disc pe care l-au samplat a fost clasica piesa de old-school electro „Don`t Stop the Rock” semnată  de Freestyle Express din care a rezultat „Drop the Boom”, lansată la Scratch City Records, piesă ce i-a consacrat pe cei de la The Freestylers ca fiind numele specific niciunui gen cu conotații hip-hop.

Baietii au început să producă piese în care amestecau hip-hop, ska, rave, breakbeat și indie-rock în cazul celui de-al treilea single al lor „Warning”, care-l prezenta pe MC Navigator de la faimoasa stație de radio jungle: Kool FM.  Au reușit să spargă Top 20 cu primele doua release-uri: „Ruffneck” (care conținea rimele inconfundabile ale lui Navigator) și „B-Boy Stance” (care-l prezenta pe junglistul MC Tenor Fly, cel care a lucrat alături de Aston la Rebel MC) ajungând să cunoască atunci într-adevar ce înseamnă să fi faimos.

Depasind clar sound-ul acelei vremi, The Freestylers au devenit în scurt timp o trupa live, avand un repertoriu de 11 piese, incluzând piese recunoscute din Londra si o echipa de breakdance condusa de scotianul Coza. Au început sa puna muzica la petreceri rock, festivale si emisiuni TV precum Top of the Pops dand din nou loivtura cu un sample din hitul din 1995 al celor de la Oasis: „Wonderwall”.

Glallagher a refuzat insa sa le acorde permisiunea de a folosi linia melodica din „Wonderwall”, fortându-i pe cei de la The Freestylers sa se întoarca în studio pentru a reînregistra piesa. De asemenea unul dintre versurile lui Tenor Fly din „Mr Badman” este prezumat a face referire la Gallagher; la Muzik Magazine Awards din 1998, unde The Freestylers au fost nominalizati la doua categorii si au reusit sa câstige distinctia pentru cea mai buna trupa chiar au avut ocazia sa se intalnesca cu Gallagher, intr-o intalnire foarte interesanta.

Trupa a fost nominalizata si la premiile MOBO ’98 la categoria „Cel mai bun nou-venit”. Albumul lor de debut „We Rock Hard” le-a consolidat pozitia de nou-veniti, spargând Top 40 Albume din Marea Britanie  si vânzând 150 000 de copii în SUA, intrând pe cel mai profitabil teren din domeniu. Devin in acest timp trupa preferata a lui Ben Stiller aparand cu piesa lor „Ruffneck” Zoolander. Muzica lor a început sa fie folosita în filme renumite precum „Dude Where`s my Car” sau „Sweet Home Alabama” precum si in diverse reclame (Pringles din Marea Britanie, Best Buy din SUA). Piesa „Don`t Stop” a intrat în Billboard Top 40 si videoclipul cu un buget imens ce aducea aminte de MadMax pentru ce a fost realizat pentru „Here We Go” a devenit in scurt timp o piesa foarte des difuzata pe MTV.

Dupa succesul lor initial au avut ocazia sa produca remixuri pentru adevarati eroi muzicali ca The Jungle Brothers sau Afrika Bambaata, fiind invitati la BBC Radio 1 de catre Pete Tong la faimoasa emisiune Essential Mix din care s-au inspirat in crearea mix album-ului F.S.U.K pentru M.O.S care a ajuns sa se vânda în peste 40.000 de copii. De-a lungul anilor trupa a participat la câteva petreceri gigantice ca MTV Millennium party în NY Times Square sau in fata a peste 30.000 de oameni in Glastonbury in 1999 devenind faimosi in acea vreme si în Australia, unde au invadat topurile cu cel de-al doilea album al lor – „Pressure Point”.

Intre timp in Londra, Pete Tong transformase piesa „Now is The Time” de pe albumul „Pressure Point” într-un veritabil hit prin nominalizarea ei ca Essential New Tune, baietii reusind sa semneze un contract cu renumita casa de discuri Against The Grain. Au început sa înregistreze piese sub numele Raw as F**k, iar fiecare piesa lansata de ei a urcat în topul Beats & Breaks de la Dj Magazine, numele trupei fiind inspirat de duritatea strazilor, placandu-le atat de mult încât si-au botezat cel de-al treilea album cu acelasi nume.

Raw as F**K au fost numiti paradoxal „Cei mai buni nou-veniti” la Premiile Breakspoll în 2003, iar intreaga trupa a continuat seriile de petreceri, aceasta fiind cea mai buna modalitate de a-i prinde pe artisti la începutul anilor 90 printr-un set de DJ în club – Aston si Matt, mixand in acea perioada intr-o multime de cluburi impreuna cu diferiti MC, asigurandu-si un loc confortabil în fruntea scenei înfloritoare de breakbeat, experimentand cu o varietate de stiluri muzicale dintre care s-a facut remarcata piesa „Push-up” – plina de influente disco-funk.

Acompaniati de un remix excelent al celor de la Plump Dj`s, release-ul s-a pozitionat direct pe primele pozitii din Top 25 din Marea Britanie, locul 2 in Australia, 3 in Olanda in timp ce in Belgia a ocupat prima pozitie in topuri, The a fost plasat pe locul 3 în Olanda pe când în Belgia single-ul a ajuns în vârful vârfurilor. Astfel, The Freestylers au redevenit staruri pop.

Dupa piesa mai soulful „Get a Life”,  realizata împreuna cu Onallee de la proiectul lui Roni Size Reprazent, a urmat „Push Up” în Top 20 Australia. În ciuda acestui succes, artistii au ramas cu picioarele pe pamant – mai exact cu unul în scena underground, lucru demonstrat când au fost invitati sa faca un mix pentru clubul londonez Fabric. În acesta au îndesat bucati de la Breakfastaz, Baobinga, NAPT si alti artisti breakbeat, iar albumul a devenit unul dintre cele mai bine-vândute ale seriei.

Pe acesta a aparut si un material propriu sub aliasul S.C.A.M.  Aceste sunete puternice au fost o sursa de inspiratie când The Freestylers si-au început colaborarea cu monstrii drum`and`bass australieni Pendulum. Rezultatul – „Fasten your Seatbelts”- material lansat la breakbeat Kaos, a fost una dintre cele mai tari piese dance din 2005, aruncand in aer ringuri de dans in toata lumea.

Sample-ul old school din „Boom Blast”, realizat cu Million Dan (lansat impreuna cu un remix de la Deekline & Wizard) a spart apoi TOP 75 din Marea Britanie, un bun indicator al capacitatilor trupei The Freestylers de a depasi genuri muzicale si de a excela indiferent de stilul abordat. Un alt exemplu al maestriei lor este piesa hip-hop premiata de Westwood „Dogs n Sledgez”, realizat de asemenea cu Million, piesa care a fost multa vreme pe playlistul celor de la Radio 1.

Pe masura ce aceste vesti bune nu conteneau sa inceteze, baietii au început munca la cel de-al patrulea lor album,  „Adventures in Freestyle”, unde a fost promovat si MC SirReal – devenit o parte din reteta live a celor de la Freestylerz.  De remarcat este re-alaturarea cu cei de la Pendulum pentru a realiza titanicul jungle „Painkiller” cu versurile inveninate semnate SirReal..

Albumul a experimentat o varietate de stiluri si i-a prezentat pe cei de la The Freestylerz lucrând împreuna cu diversi vocalisti underground: de la alura techno-punk a „Security” pâna la vastele câmpuri audio ale „Infernos” – acesta a fost într-adevar un album care a expus maestria artistilor în multe genuri.

Albumul a servit ca un imbold pentru ca trupa sa porneasca la drum împreuna cu SirReal si Valerie M ca vocalisti pentru a zgudui festivalele verii incepand din 2009. În prezent acestia lucreaza la cel de-al cincilea lor album care se contureaza a fi cel mai puternic de pâna acum. Monstrul muzical numit The Freestylers va continua sa ruleze masiv multa vreme de acum inainte!